De uitkomst van het Klantwaarderingsonderzoek
Het klantwaarderingsonderzoek, waarover onder het kopje januari 2008 is bericht, is inmiddels afgerond. Van de advocaten heeft 75% en van de partijen heeft 55% aangegeven tevreden te zijn over het werk van de Raad.
Tot die
(bij de advocaten)
- de inhoud en de kwaliteit van de vonnissen;
- het verloop van een mondelinge behandeling die wordt voorgezeten door een niet-lid-jurist;
- de wijze waarop zij telefonisch te woord worden gestaan en worden geholpen;
- snelheid van beantwoorden van brieven;
- de deskundigheid van de secretaris;
- de bejegening door de secretaris.
(bij partijen)
- de motivering van het vonnis;
- de deskundigheid van de bouwtechnische arbiters;
- het verloop van een mondelinge behandeling die wordt voorgezeten door een lid-jurist;
- de deskundigheid van de secretaris.
Voor verbetering vatbaar werden ervaren:
- de relatief lange termijn tussen het indienen van de laatste memorie en de datum van de mondelinge behandeling;
- de relatief lange termijn tussen de datum van de mondelinge behandeling en de uitreiking van het vonnis;
- de (volgens procespartijen) te lange duur van de procedure;
- de juridische deskundigheid bij de voorzitter, niet lid-jurist, van het scheidsgerecht.
De miniconferentie
Naar aanleiding van deze resultaten heeft een miniconferentie plaatsgevonden met als deelnemers onder andere tien raadslieden die zeer regelmatig bij de Raad procederen, twee leden-jurist van de Raad en een lid-deskundige van de Raad.
Op deze conferentie bleek onder meer dat:
- Er onder de deelnemers voldoende steun bestond voor het invoeren van het systeem eis/antwoord/mondelinge behandeling, tenzij partijen in voorkomende gevallen aangeven dat het betreffende geschil zich daar niet voor leent;
- het prikken van een datum voor een mondelinge behandeling zonder verhinderdata van partijen niet op bezwaren stuit;
- een termijn van drie maanden tussen de mondelinge behandeling en het ter beschikking komen van het vonnis voor partijen nog acceptabel is;
- de aanvangstijd voor zittingen zou kunnen worden vervroegd mits de locatie goed te bereiken is met openbaar vervoer;
- men in het algemeen zeer waardeert dat de voorzitters (leden-deskundige) op een informele wijze veel aandacht hebben voor de feitelijk-technische kant van het geschil hetgeen men ziet dat als het grote voordeel van arbitrage, maar daarbij van belang vinden dat deze arbiters ook steeds de proces-orde op de zitting goed bewaken.
- het zoeksysteem van de jurisprudentiesite zou moeten worden uitgebreid
De Raad gaat met deze uitkomsten aan de slag en in een volgend nieuwsbulletin wordt u nader geïnformeerd.